Întrebări…

Subsemnata are trei mari frământări pe care încearcă să şi le explice: Ce înseamnă să fii om? Omul ideal…adică? Încotro se-ndreaptă specia umană?

Unii se vor gândi în momentul citirii acestor întrebari : Mda.. neinteresant chiar nu am nevoie să citesc ceva ce ştiu deja  şi pare atât de clişeic.Iar pentru aceşti « unii »  am o rugăminte : Încercaţi să vă gandiţi ca uneori, pentru a travesa un labirint, aveţi nevoie de cel mai simplu drum şi uneori să ajungi la cel mai simplu drum poate fi foarte complicat.

1. Ce înseamnă să fii om? 

     Iar acum, pentru a răspunde la această întrebare voi cauta mai întâi definiţia cuvântului om.

Dex-ul spune:

OM, oameni, s. m. 1. Ființă superioară, socială, care se caracterizează prin gândire, inteligență și limbaj articulat, iar din punct de vedere morfologic prin poziția verticală a corpului și structura piciorului adaptată la aceasta, mâinile libere și apte de a efectua mișcări fine și creierul deosebit de dezvoltat.

Eu zic că:

Bun, adică în linii mari, o marionetă cu suflet capabilă să se mişte independent, să vorbească, să gândească şi să acumuleze informaţii.

Am încercat să analizez atent “aceste specimene” care ar putea fi încadrate în descrierierile anterioare, să le observ în jurul meu şi să descopăr că şi eu aş putea să mă încadrez în aceste definiţii, mai mult sau mai puţin.Această exprimare ar putea părea pentru cei mai indiferenţi dintre voi o glumă seacă.Ei bine, îmi pare rău să vă contrazic (sau nu 🙂 ), dar nu aţi ghicit intenţia mea ce nu e nici pe departe o satiră mediocru scrisă.

Aşadar, revenind la subiect, observ tot mai des că lumea colcăie de aceste specimene descrise anterior.Sunt peste tot ! Mă lovesc zilnic de ele şi pot spune ca interacţionăm destul de mult, dar… oare atât de simplu să fie să găseşti oameni în jurul tău ? Am găsit oare ce căutam ? Hmm… Totuşi ar putea fi posibil, dar mă îndoiesc de asta.

 2. Omul ideal…adică?

Teoria umaniştilor spune că: omul ideal este fiinţa liberă, perfectibilă, armonios dezvoltată fizic, intelectual şi sufleteşte.

Ok, am regăsit în specimenele examinate majoritatea acestor caracteristici, oameni care se chinuie să atingă perfecţiunea, merg la sală, fac jogging, mănâncă sănătos pentru a avea un trup desăvârşit; aceştia şi alţii care citesc, frecventează şcoala, se duc la cursuri pentru a se îmbogăţi intelectual, dar în ceea ce priveşte caracterul sufletesc al tuturor nu pot să decid care se încadrează în definiţie pentru că nu îi văd făcând nimic în acest sens.(Exclud aici ipoteza cum că oamenii care merg la Biserică şi spun Doamne ajută! pot fi consideraţi desăvârşiţi spiritual.)

În opinia mea, un om care pretinde că are suflet e capabil să nu se simtă doar constrâns de nişte principii pentru a se comporta “omeneşte” ci o face pentru că aşa simte că e cel mai bine.Întotdeauna, ceilalţi o să se prindă când încercaţi să mimaţi un comporatament simpatic în societate.Poate nu vă daţi seama dar vă trădează zâmbetul crispat, fals şi tâmp pe care îl afişaţi, vocea,  pe care încercând să o “îndulciţi” mai rău o ascuţi, de ajung să vă înţeleaga numai paharele care se sparg când vorbiţi, gesticularea excesivă şi prelungirea strângerii de mână mai mult decât e necesar pentru a stabili o relaţie de încredere. Da, în concluzie vă chinuiţi prea mult şi limbajul trupului care nu îşi dă seama că vreţi să simulaţi ceva vă cam dă de gol. Să nu vă mire dacă o să fie vreo persoană care o să vă întrebe dacă aveţi nevoie de vreun laxativ, ceva.

Oameni buni, încercaţi să adăugaţi în  masa vocabularului vostru cuvinte precum: compasiune, dragoste, altruism, toleranţă, dărnicie, sinceritate. Căutaţi definiţia, citiţi-o, meditaţi asupra ei şi gândiţi-vă cum aţi putea utiliza conceptele “teoretic noi” pe care le-aţi aflat, ca trăsături de comportament în viaţa de zi cu zi.Vă recomand să eliminaţi sintagmele : ignoranţă, egoism, irascibilitate, ipocrizie, răutate gratuită; atât din vocabular cât şi din comportamentul vostru.

De ce vă gândiţi mereu la întrebări ca:

  • Şi eu ce primesc în schimb dacă fac asta ?
  • Cum pot eu să ajung mai sus decât ceilalţi?
  • De ce să-mi pese mie de alte persoane în afară de familia mea?
  • Să îmi rup eu din timpul meu pentru alţii ?
  • De ce să învăţ eu pe altcineva, pe gratis, ceva ce am descoperit singur pentru a-l ajuta?

etc.

Dacă vă regăsiţi în una sau mai multe din aceste întrebări, înseamnă că ar trebui să decideţi pentru sine dacă aveţi conştiinţa împăcată sau nu şi ce aţi putea face în acest sens, dacă sunteţi de părere că ar trebui. Şi dacă tot vă plac aşa mult întrebările, vă provoc să îmi răspundeţi la una : Care este diferenţa dintre primul cuvânt evidenţiat din fiecare întrebare de mai sus şi al doilea cuvânt îngroşat ?

3.       Încotro se-ndreaptă specia umană?  

Observ că tot mai multă lume îşi pune această întrebare.Toată lumea vorbeşte despre degradarea societăţii actuale şi cheamă înapoi trecutul.  Vai ! Ce bine era odată ! Pe vremea mea era mult mai bine. Cum putem să fim de acord cu ce se întâmplă astăzi ?

Da bine, ne-am cam plictisit de voi care tot măcăniţi prin media sau în fiecare discuţie pe care o aveţi despre cât de rău am ajuns, de ce şi cum era pe vremea voastră.

Măi răţuştelor, dacă tot vă place să măcăniţi mai veniţi şi voi cu nişte soluţii şi dacă credeţi că o răţuşcă nu poate să depună efort pentru materializarea lor daţi şi voi la rândunici că poate ele şi-ar dori să renoveze cuibul dar nu au materiale.

Este o întrebare la care nu se poate da un răspuns sigur.Cel mai cert lucru este că e un drum imprevizibil. Depinde de ultimii oameni ideali să vadă dacă reuşesc să-i convingă pe cei ce dorm sub saltele cu arcuri din « hârtii magice colorate » şi au perne din puf de « cercuri din metale preţiose » şi lenjerie din « mingiuţe strălucitoare », să îi mai ajute cu câte un flug, un cerc  sau o mingiuţă, aşa din când în când, dar suficient de des că să poată să le schimbe la bancă în principii şi cultură pentru sufletele celor ce vor urma.

Leave a Reply

